V posledních letech zažíváme velký rozmach digitálního marketingu. Internet a sociální sítě využívá většina z nás každý den a to je obrovská příležitost také pro vaši značku. Zároveň s tím ovšem přichází i velký přetlak obsahu a informací. Jak se zviditelnit na Facebooku, který je v Česku nejpoužívanější sociální sítí? Klíčem je přinášet relevantní obsah, který zaujme a neobtěžuje. Pamatujte, lidé se chodí na Facebook bavit, ne dívat na reklamy.
Připravili jsme pro vás základní doporučení, díky kterým budete blíže úspěchu:
1. Cílová skupina
Prvním krokem při jakékoli podnikatelské aktivitě by mělo být definování cílového publika. Bez dostatečných informací o potenciálním zákazníkovi se relevantní obsah bude tvořit obtížně. Ještě předtím, než si profil na Facebooku založíte, je důležité zjistit, zda na něm vaši potenciální zákazníci vůbec jsou. Abyste dokázali využít potenciálu Facebooku, je důležité vědět koho chcete oslovit, kdo je váš ideální zákazník a sledovat tyto údaje:
- pohlaví
- věk
- vzdělání
- zaměstnání
- příjem
- rodinná situace
- zájmy
- problémy, které řeší
2. Proč vy?
Zamyslete se nad tím, jak umíte pomoci vašim zákazníkům při řešení jejich problémů. Kdo je vaše konkurence, jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Proč by měli zákazníci využít právě vašich služeb a ne těch konkurenčních? Odpovědi na tyto otázky víte následně zužitkovat ve vaší marketingové strategii a v komunikaci, a to nejen v té digitální.
3. Profesionalita
I při publikování na sociální sítě, které jsou primárně zdrojem zábavy, nezapomínejte na to, že reprezentujete vaši společnost. Buďte profesionální, dbejte na gramatiku a vyjadřování. Slangové výrazy jsou na sociálních sítích vítány, ale je třeba je umět vhodně a s citem použít. Myslete na to, že jde stále o komunikaci směrem k zákazníkům, i když na sociálních sítích je styl komunikace uvolněnější a méně formální.
4. Rozpoznatelnost
Důležitou součástí marketingové strategie je budování značky a povědomí o ní. Jak jsme již zmiňovali, lidé nechodí na Facebook za reklamou. Ale jak se zviditelnit na Facebooku tak, aby to nepůsobilo jako reklama? Komunikujte, bavte je, představte nenásilně vaši značku, kdo jste, co děláte, proč to děláte. Definujte firemní identitu: logo, barvy, font, styl komunikace, témata a dodržujte je. Cílem je, aby si na ně lidé zvykli do takové míry, že vás dokáží rozpoznat i bez uvedení vašeho názvu. Dodržování firemní identity je prvním krokem k tomu, jak se zviditelnit na Facebooku.
Ujistěte se také, že máte zveřejněnou kvalitní a relevantní profilovou i titulní fotku, která hned napoví, jaké produkty či služby poskytujete. Jako profilovou fotku je vhodné používat vaše logo, posilujete tak povědomí o vaší značce a každému je hned jasné, kdo jste. Titulní fotka by měla být kvalitní, zajímavá. Mějte na paměti, že se může zobrazit na různých zařízeních s různou velikostí obrazovky, proto si vyberte obrázek, který bude vypadat dobře na počítači i mobilním zařízení.
Nezapomeňte také na správně vyplněnou sekci “O nás”. Buďte struční a výstižní, lidé text stále více jen skenují a nečtou celý, takže důležité informace uveďte hned na začátku. Vzpomeňte stručně historii firmy, kdy byla založena, čemu se věnuje, co zákazníkům nabízí a jaké jsou výhody využití vašich služeb. Mějte na paměti, že zákazníci dnes mají řadu možností, a k tomu, aby využili právě vašich služeb, musí mít relevantní důvod a musí vědět jaké výhody jim na rozdíl od vaší konkurence nabízíte.
5. Poutavý obsah
Tři vteřiny – tolik máte podle studií na získání pozornosti zákazníka. Dost málo, že? Jak se zviditelnit na Facebooku v tak krátké době a při takové záplavě obsahu? Právě proto je důležité přinášet takový obsah, který lidi zaujme, pobaví, poučí nebo vyřeší nějaký problém. Tomu přizpůsobit i ten váš. Ptejte se: „Jaké problémy řeší moji zákazníci?“ a hledejte odpovědi na otázku: „Jak jim umí můj produkt/služba pomoci?“. Přineste jim zábavu, řešení, zjednodušení do jejich životů, a pokud se vám to povede, budou váš obsah sledovat rádi, zda jej dokonce sami vyhledávat.
V závislosti na tom, co nabízíte, zařaďte do tvorby obsahu různé návody, případové studie, příklady z praxe, reference, informace ze zákulisí. Sbírejte dotazy, které vám vaši zákazníci kladou a veřejně odpovídejte na ty, které se často opakují. Ptejte se vašeho publika, co je trápí, co mají rádi, co hledají a potřebují, zajímejte se a získáte cenná data o potřebách a touhách vaší cílové skupiny.
Sdílejte obsah vytvořený uživateli, jako jsou fotografie nebo recenze. Může to pomoci vybudovat smysl pro komunitu a povzbudit ostatní, aby sdíleli svůj vlastní obsah související s vaší firmou.
Skvělým námětem na obsah jsou i příspěvky z prostředí vaší společnosti, představte svůj tým, své sídlo, ukažte jak to u vás chodí, v případě, že produkty vyrábíte ukažte jak (tak abyste neodhalili svá obchodní tajemství). Vytvoříte tím pocit blízkosti, zákazníci chtějí vidět kdo za firmou stojí, a tímto způsobem si vytvoříte bližší vztah.
Aktuálně jsou nejpopulárnějším formátem příspěvků videa a reels, určitě je zařaďte do vašeho plánu příspěvků. Jsou autentické, populární a díky množství online nástrojů je jejich tvorba jednodušší, než se může zdát.
6. Konzistentnost
Plánujte svůj obsah předem v souladu s vašimi cíli. Nemusíte přidávat 3 příspěvky denně abyste uspěli. Klíč je v pravidelnosti a vytrvalosti. Je na vás, jestli zvolíte 1 příspěvek denně nebo 2-3 týdně, důležité je vytrvat. Příliš mnoho příspěvků může být pro vaše publikum otravných, příliš málo zase nezasáhne takový počet lidí, aby to bylo pro váš efektivní. V tomto víte efektivně využít plánovač obsahu, který naleznete v Meta Business Suite. V něm si můžete předem naplánovat příspěvky i stories, které se automaticky zveřejní na Facebooku a Instagramu ve vámi vybraných časech.
7. Komunikace
Komunikace je základ každého vztahu, i toho obchodního. Komunikujte s vaším publikem, ptejte se, odpovídejte. Za pozitivní komentáře poděkujte, na negativní odpovídejte slušně a věcně, za konstruktivní kritiku poděkujte a hledejte řešení. Pokud natrefíte na někoho, s kým je slušná komunikace nemožná, neklesněte na jeho úroveň a raději komunikaci ukončete. Pamatujte, že vaši komunikaci mohou vidět i jiní uživatelé a na jejím základě si tvoří obraz o vaší společnosti. Je nemožné vyhovět každému, ale lze zachovat si profesionalitu. Mazání komentářů a blokování uživatelů využijte jen v extrémních případech, je to velmi citlivý nástroj a příliš časté používání nepůsobí profesionálně. Pravidelnou komunikací a zapojováním publika budujete kolem vaší značky komunitu věrných fanoušků.
8. Reklama
Jedním z nejefektivnějších nástrojů jak se zviditelnit na Facebooku je využití placené reklamy k oslovení většího publika. Jak jsme již zmiňovali výše, zažíváme enormní přetlak digitálního obsahu a prosadit se v tom množství je náročné. Organický dosah příspěvků je stále slabší a proto doporučujeme investovat do placené reklamy, kterou umíte efektivně zacílit na vybrané publikum, ať už na základě věku, pohlaví, lokality nebo zájmů.
Stanovte si jasné cíle. Chcete zvýšit návštěvnost svého webu, zvýšit povědomí o značce nebo generovat potenciální zákazníky? Stanovení konkrétních cílů vám pomůže při vytváření a zacílení vašich reklam. Facebook nabízí řadu formátů reklamy včetně obrázkových reklam, videoreklam, karuselových reklam a dalších. Vyberte si formát, který nejlépe odpovídá vašim obchodním a reklamním cílům. Na zaujetí pozornosti máte 3 vteřiny, použijte proto kvalitní a poutavé obrázky nebo videa. Nebojte se experimentovat a testovat. Můžete vytvořit různé kampaně a formáty reklamy, jejichž úspěšnost umíte efektivně vyhodnocovat a reklamy na základě toho přizpůsobovat. Pro co nejvyšší úspěšnost takových kampaní doporučujeme oslovit profesionály v oboru. V případě zájmu vám rádi pomůžeme a připravíme Facebook reklamní kampaně na míru.
Zdroj: Facebook
9. Spolupráce a soutěže
Efektivními nástroji jak se zviditelnit na Facebooku jsou i spolupráce s influencery či jinými stránkami, jakožto i soutěže. Lidé si rádi hrají a soutěže umí pomoci šířit povědomí o vás a zprostředkovat vám více fanoušků v relativně krátké době a pro ně zábavnou formou. I zde však platí pravidlo, že všeho moc škodí. Se soutěžemi to není třeba přehánět, protože byste přitáhli lidi, kterým nejde o nic jiného než o soutěž a vůbec nejsou pro vás jako zákazníci zajímaví.
I když je slovo influencer často vnímáno v negativním kontextu, není tomu vždycky tak. Při správném výběru a jasně dohodnutých podmínkách umí být tato forma spolupráce velmi efektivní. Hledejte lidi nebo profily, které jsou v souladu s vašimi hodnotami a cílovým publikem. Pokud jste například majitelem ubytování, můžete navázat spolupráci s influencerem či Facebook stránkou, která se věnuje cestování po České republice. Oslovíte tak relevantní publikum, které zajímá dané téma, a u kterého je pravděpodobné, že je zaujme i váš profil a stanou se vašimi fanoušky a zákazníky. Spolupracovat můžete dokonce i s jinými firmami, kreativitě se meze nekladou, důležité je dbát na relevanci spolupráce.
10. Hashtagy a CTA
Hashtagy jsou slova nebo fráze, před kterými je symbol „#“, a které se používají ke kategorizaci obsahu na sociálních médiích. Používají se sice více na Instagramu, v rozumné míře je však umíte využít i na Facebooku. Můžete si vytvořit svůj vlastní hashtag, který se stane vaším malým sloganem a výstižně popíše vaši společnost. Dříve se však ujistěte, že jej již nepoužívá jiná firma. Nepřidávejte je však příliš, na Facebooku to nepůsobí dobře a hashtagy se v našich podmínkách ani ve větší míře na této platformě nevyužívají.
Použijte hashtagy zacílené na vaše publikum. Vyberte taková slovní spojení, která souvisí s vaší firmou a tématem. Pomůže to vašemu příspěvku oslovit větší publikum, které se o tato témata zajímá. Zaměřte se na hashtagy, které jsou vyhledávány, ale najdete pod nimi maximálně pár tisíc příspěvků. Nepoužívejte hashtagy, používané ve stovkách tisíc či v milionech příspěvků, váš příspěvek by se v této záplavě ztratil. Dobrým pomocníkem je nástroj pro vyhledávání a ukládání hashtagů přímo na Facebooku, který naleznete v Meta Business Suite, v sekci Plánovač. Vyberte možnost „Vytvořit příspěvek“ a pomocí symbolu # v kolonce textu příspěvku můžete vyhledávat a ukládat hashatgy relevantní k vašim příspěvkům.
Anglická zkratka CTA, call to action, je výrazem pro výzvu k akci. Může jít o výzvy jako například: „Zaregistrujte se“, „Kontaktujte nás ještě dnes“, „Využijte tuto akci“, „Napište nám do komentáře“ a podobně. Vyzýváte tím zákazníka ke konkrétní akci, které chcete dosáhnout a obvykle se uvádí na konci příspěvku v textu, nebo ve formě tlačítka pokud je to možné. Doporučujeme ji přidávat ideálně pod každým příspěvkem.
Věříme, že vám naše doporučení, jak se zviditelnit na Facebooku, pomohou v úspěšném budování vaší značky a při zvyšování prodeje. Facebook je komplexní a stále se měnící platforma, je proto důležité sledovat aktuální trendy a aplikovat je do praxe. Pokud uvažujete o tom, že jej začnete využívat pro vaše podnikání, případně nejste spokojeni s dosavadními výsledky, neváhejte nás kontaktovat, společně nastavíme strategii pro zviditelnění vašeho podnikání.